Granada 1 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Ton Verhoeven - WaarBenJij.nu Granada 1 - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Ton Verhoeven - WaarBenJij.nu

Granada 1

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 Juli 2016 | Nicaragua, Granada

We gaan even weg uit Costa Rica om in het buurland Nicaragua de oude stad Granada te bezoeken. Even weg uit de natuur en genieten van de cultuur van een koloniale stad. Maar je bent niet zo maar maar de grens over. Eerst rijden we vanuit de bergen naar de Interamericana en dan door naar Penas Blancas, de grens waar we de auto gaan achterlaten. Het lijkt wel Calais met volop vluchtelingenkampen met Afrikanen, die de grens over willen gaan. Na even zoeken vinden we het Rentalcar bedrijf. Die zijn zeer behulpzaam en wijzen ons de weg voor het 1e deel van de beproeving die we zullen ondergaan. Eerst naar een kantoortje voor een Tax-papiertje. 32USD armer stappen we voor even in de auto om bij de 1e controlepost in de rij te gaan staan (net een buslading toeristen voor ons), waar we snel de grenspapieren invullen en Costa Rica stempels krijgen. Dan weer in de auto tot de 2e controle. Daar lopen we de grens over met al onze bagage en willen we naar de gebouwen waar de bussen staan. Maar een "ambtenaar" houdt ons tegen. We vertrouwen het eerst niet, maar hij heeft een ID. Hij zegt dat lopende toeristen eerst naar een plek moeten waar we de lokale Tax betalen (4USD), dan weer lopen naar een plek ver weg voor de Nicaraguaanse Tax en stempels (48USD) dan weer lopen naar de laatste controle, waar onze helpers ook nog graag een "tip" willen. Al met al zijn we bijna 75 EURO lichhter en meer dan een uur verder. Maar daar staat onze taxichauffeur voor de rit naar Granada.
Die laat ons onderweg nog even wat sightseeing doen, we gebruiken een lekkere lunch en zijn dan eind van de middag in Hotel Corazon. Een prachtig hotel in een oud koloniaal pand. Al hun winst gaat naar educatie van kansarme kinderen en ze hopen over 10 jaar 10 van die hotels te hebben in Nicaragua, Suriname, Cambodja en Mexico.

De volgende dag slapen we een keer uit en bezoeken 's middags en ;s avonds de prachtige gebouwen. Het is wel heel heet daar, wat we niet meer gewend zijn, maar de panden hebben allemaal patio's en volop schaduw. Er zijn mooie kerken, leuke pleintjes, een "zeezicht" op Lake Nicaragua en terrasjes met lokaal bier. Aan het eind van de middag willen we nog een museum bezoeken, maar die kunnen nog onze grote Dollarbiljetten wisselen als die van de Cordobas. Dan maar niet. Er zijn ook leuke eettentjes, zoals de Garden Cafe en Pita-Pita, waar we heerlijk hebben gegeten. Morgen gaan we weer een excursiedag doen

• 30 Juli 2016 - 10:10

Robert Vink:

Lijkt me indrukwekend...ook alle de betalen. Welkom rijk touristen! ;-) Maar goed...jullie zijn de grens over en nog mooi dingen gezien en gedaan. Blijft mooi, dus!